Het kan niet meer op bij bedrijven!
De crisis is voorbij het kan niet meer op bij bedrijven! Wij gaan voor groei! Hoe lang houdt dit echter aan? Wat zijn de eerste tekenen dat wij weer in een andere fase terecht komen en hoe gevoelig is jouw onderneming voor conjunctuurschommelingen?
De schommelingen van de economische groei op korte termijn noemen wij conjunctuur. Er zijn periodes van sterke economische groei (hoogconjunctuur), periodes van tragere groei (laagconjunctuur) of zelfs negatieve groei (crisis). Via het CBS is maandelijks de stand van de conjunctuur te volgen. Wij bevinden ons nu (januari 2019) in een fase van economische groei. Deze fase wordt o.a. gekenmerkt door lagere werkeloosheid en hogere bestedingen. Zowel de consumenten als producenten hebben vertrouwen in onze economie en zijn volop aan het investeren. MKB-bedrijven slepen mooie opdrachten binnen en ervaren de voordelen van een goed gevulde orderportefeuille.
Maar, hoe gevoelig is jouw onderneming eigenlijk voor conjunctuurschommelingen? Ben jij daar als ondernemer bewust mee bezig? Heb jij een plan B?
Ik ken MKB-bedrijven die zich net een kameleon aanpassen en gedurende de crisis een groei hebben doorgemaakt. Het blijkt echter dat de meeste kleine MKB-ondernemingen zich minder goed voorbereiden en een afwachtende houding aannemen. Mijn advies, laat je niet verrassen en werk een aantal scenario’s voor jezelf uit. Kies bewust voor een strategie 1) ondernemend: herpositionering, agressieve acquisitie etc. of 2) efficiency: bezuiniging, back to core business etc.
Neem contact met ons op wij denken graag met je mee!